Marielou zondag 11 december - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van BobMarielou - WaarBenJij.nu Marielou zondag 11 december - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van BobMarielou - WaarBenJij.nu

Marielou zondag 11 december

Door: Marielou

13 December 2011 | Argentinië, Puerto Madryn

Ik had gedacht om vandaag in de auto verder te gaan met de webpage, maar vergat dat ik in de auto geen internet heb. Dus ben ik nu de minilaptop aan het uitproberen.
Het landschap gisteren was weinig inspirerend. Eindeloze pampa’s met sporadisch een huis of een kudde runderen. Voor de landschappelijke schoonheid hoef je dit deel van Argentinië echt niet te bezoeken. Vandaag idem dito, zelfs nog troostelozer, doordat de zon niet schijnt.
Gisteren werden we in Tres Arroyos, ongeveer halverwege Buenos Aires en Viedma, opgewacht door vertegenwoordigers van de Nederlandse gemeenschap aldaar. Men had zich feestelijk uitgedost, met klompen en boerenkleding. Zelfs de honorair consul was aanwezig. Er zijn 3 emigratiegolven geweest. De eerste omstreeks 1890, de tweede rond 1924 en de laatste in de vijftiger jaren. Kinderen leerden tot voor kort nog Nederlands op school, maar sinds het dichtdraaien van de subsidiekraan is dit ook voorbij. Nu ervoor betaald moet worden, kiest men liever voor Engels of een andere taal. Helaas zou ze Bob ook verteld hebben, dat er geen verkeersregels in Argentinië gelden. Gelukkig wordt nog wel voor een rood verkeerslicht gestopt. Deze ontmoeting was via de tamtam geregeld. In Cuzco logeert de groep in het hotel van een dochter uit deze Nederlandse gemeenschap en via haar werd deze happening op touw gezet.
Gister bij binnenkomst in Patagonië werden we ineens geconfronteerd met een soort gezondheids grenscontrole. Fruit en vleesproducten mochten deze grens niet passeren. Onze appeltjes werden in beslag genomen en de onderkant van de auto werd met vloeistof behandeld. Totale kosten 6 pesos, dit is ongeveer 1 euro 20. We gingen namelijk een gebied binnen, dat vrij is van fruitvliegjes en aften (mond en klauwzeer?) bij runderen, zonder dat er gevaccineerd wordt. Het gebied heeft hiervoor een internationale erkenning gekregen. Ik heb mijn twijfels, of ze het met deze maatregelen blijvend redden om deze erkenning te behouden. Inmiddels hebben we alweer tweemaal zo’n sanitaire controle doorstaan. Ik ben benieuwd hoeveel nog volgen.
Doordat in de Nokkia minutieus de hotels zijn ingevoerd, hoef ik niet zo goed op te letten en kan ik rustig andere dingen doen onderweg. Alleen in de steden moet je heel goed opletten en vooral alert zijn op verkeersdrempels, want ze hebben dit fenomeen ook ontdekt, alleen zijn ze veel gemener dan in Nederland. Je wordt af en toe behoorlijk door elkaar gehusseld.
Vanmiddag hebben we een bezoek gebracht aan het schiereiland Valdes, een natuurgebied, dat sinds 1999 op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat. Gelukkig scheen de zon weer en was er goed zicht. Hier zagen we de zeeolifanten heel veraf op het strand liggen en de Magellan pinguin van heel dichtbij. Op het land zagen we schapen, guanaco’s (wilde lama’s uit de familie van de kameelachtigen) en ik denk dat ik zelfs een mara gezien heb.

• 13 December 2011 - 07:12

Carla Sophia En Bert:

Goed te horen dat Nokky het zo precies doet.

We mailen nog.

Lf Bert

• 13 December 2011 - 11:27

Truus Van Der Meulen:

Marie-Lou ik heb in de verkeerde volgorde je reisverslag gelezen. Ik geniet van je beschrijving van wat je zoal observeert.
    Groet voor jullie beiden en rij voorzichtig !!
    Truus

• 13 December 2011 - 12:14

Arnold En Coby:

Wat een mooi reisverslag tot nu toe we genieten er van.
    We willen jullie bij deze een gezellige en warm Kerstfeest en Nieuwjaar wensen,
    Hoop jullie weer gezond en met mooie ervaringen terug te zien.
    Heel veel groetjes.

• 15 December 2011 - 11:47

Joan:

Wat een boeiend geheel goed iest van je te horen en ben benieuwd naar het vervolg.