23 mei van Split naar Zadar - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van BobMarielou - WaarBenJij.nu 23 mei van Split naar Zadar - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van BobMarielou - WaarBenJij.nu

23 mei van Split naar Zadar

Door: Marie-Lou

23 Mei 2017 | Kroatië, Zadar

We zijn zo gewend aan het mooie zomerse weer, dat ik helemaal vergeet om dit te vermelden.
Onze eerste stop was al na 25 kilometer, Trogir, de stad en tevens haven aan het einde van de baai van Kastela. De oude kern van de stad is gesitueerd op een klein eiland, tussen het vaste land en het eiland Ciovo. In 1997 werd het historisch centrum op de werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst.
Van de vele bezienswaardigheden bezochten wij alleen de St. Laurentius kathedraal, het meest uitgesproken werk van de romaans-gotische stijl van dit land.
Bij vertrek, hadden wij een probleem met de slagboom van de parkeerplaats. De slagboom wilde met de parkeerkaart niet open, aangezien we nog niet betaald hadden. IJlings gingen wij op ziek naar de betaal-automaat. Deze bleek een heel eind verder te staan en werkte alleen op kuna bank-biljetten. verder was hij heel kieskeurig en lustte hij uitsluitend 10, 20 en 50 kuna. In deze coupures hadden we slechts 160 kuna en we moesten 180 betalen. En dan denk je snel 200 kuna te kunnen wisselen in een van de vele eet en koffie gelegenheden. Nou mooi niet. Toen we eindelijk, dicht bij de slagboom, een wisselkantoor ontdekten, bleken de auto,s al buiten te staan. De politie was op het getoeter afgekomen en had de slagboom geopend.
Daarna reden we dicht langs de kust tot Marina en stopten aan de haven. meteen aan het water met uitzicht op de boten hebben we heerlijk geluncht. Tot Zadar was een mooie rit. Wel weer vermoeiend, zodat we vanavond niet meer naar de stad zijn gegaan. Jammer, want morgen is er ook geen tijd voor.