14 mei Rustdag - Reisverslag uit Sarandë, Albanië van BobMarielou - WaarBenJij.nu 14 mei Rustdag - Reisverslag uit Sarandë, Albanië van BobMarielou - WaarBenJij.nu

14 mei Rustdag

Door: Marie-Lou

15 Mei 2017 | Albanië, Sarandë

Deze dag hebben Ginus, Maayken, Bob en ik benut om naar Syri i kaltër, Blue eye, te rijden. Dit is een karstverschijnsel ongeveer 20 kilometer van Sarandë verwijderd. Hier komt een heldere waterstroom uit een zoetwaterbron op grote diepte aan de oppervlakte. Het fenomeen ziet uit als een blauw oog. Duikers zijn tot 50 meter diepte gegaan en waren toen nog niet bij de oorsprong van de bron.
Tijdens het communisme was deze omgeving alleen toegankelijk voor de elite. Blue eye ligt in een natuurreservaat van 180 ha. Per seconde wordt onder hoge druk 6 kubieke meter mineraalwater naar de oppervlakte gespoten. Het is het begin van de Bistricë rivier en in 2004 was hij tijdelijk opgedroogd.
Op de terugweg stopten we in Mesopotam om een bezoek te brengen aan de kloosterkerk van Sint Nicolaas, gebouwd in 1224 of 1226. Toen we de kerk zagen, viel het niet mee om dichtbij te komen, maar nadat Ginus een hek had geopend waren we er meteen. Eerst liepen we over het kerhof en daarna kwamen we bij de kerk, die gesloten was vanwege restauratie werkzaamheden.