11 mei Rustdag Termoli - Reisverslag uit Termoli, Italië van BobMarielou - WaarBenJij.nu 11 mei Rustdag Termoli - Reisverslag uit Termoli, Italië van BobMarielou - WaarBenJij.nu

11 mei Rustdag Termoli

Door: Marie-Lou

11 Mei 2017 | Italië, Termoli

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan de oude vesting van Termoli. Op het pleintje voor de kerk zaten we heerlijk in het zonnetje. Eerst wilden Marlies en ik wachten totdat de kerkdienst voorbij was, alvorens het heiligdom te betreden. Nadat we een tijd gewacht hadden zijn we toch maar naar binnen gegaan. Er was een Roemeens Orthodox Katholieke kerkdienst aan de gang. En het bleek helemaal geen probleem om foto's of video opnames te maken. Rondom het altaar stonden een groot aantal geestelijken in prachtige met goud geborduurde kazuifels. De teksten, die voorgelezen werden begrepen wij niet. Later werden lithurgische liederen gezongen en na afloop werd geapplaudisseerd. Daarna zong een mannenkoor, gekleed in zwarte priesterkleding. Ook hierna werd geapplaudisseerd. Toen we weer op het terras zaten hoorden wij dat de dienst speciaal ter gelegenheid van de heilige Thimotheus was. Aanwezig waren de bisschoppen van Rome, Madrid en Boekarest. Het was even moeilijk om de link te leggen tussen Thimotheus en deze Romaanse kerk. Hij zou in 17 na Christus geboren zijn en werd door Paulus bekeerd tot het Christendom. Hij was een van zijn beste leerlingen en werd de eerste bisschop van Ephese. In deze stad bestreed hij het heidendom en de aanbidding van de god Dionysos. Dit werd hem niet in dank afgenomen en in 97 werd hij gestenigd. Een echte martelaar waarvan men de botten bewaarde. Deze reliquien zijn in 1204 van Constantinopel overgebracht naar de crypte van deze kerk in Termoli. De resten waren zo goed opgeborgen, dat ze pas op 11 mei 1945, tijdens restauratiewerkzaamheden, gevonden werden. De Orthodoxe wereld vereert hem als apostel. Vandaag was dus een heel bijzondere dag. 2000 jaar na zijn geboorte en 11 mei, de datum van de vondst van zijn reliquien.

• 11 Mei 2017 - 21:41

Bert:

Heel mooie belevenis.

Liefs van ons.

• 12 Mei 2017 - 10:08

Arnold:

Het is gelukt. Ik hoef niet eens in een auto te zitten om de hele reis te zien.