Van Geiranger naar Oslo (Vettre) 600 km. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van BobMarielou - WaarBenJij.nu Van Geiranger naar Oslo (Vettre) 600 km. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van BobMarielou - WaarBenJij.nu

Van Geiranger naar Oslo (Vettre) 600 km.

Door: Marie-Lou

07 Juni 2014 | Noorwegen, Oslo

Vandaag hebben we weer een pittige dag voor de boeg.
De tocht begint al meteen met een bergpas naar Grotli.
Dan volgt een fotostop bij de Nordberg kirke, een octogonale kerk. In Fossbergen brengen we een bezoek aan de Staafkerk van Lom, deze is vermoedelijk reeds voor 1160 gebouwd. Van het oorspronkelijke interieur is weinig meer over. De middeleeuwse schilderingen zijn overgeschilderd en ernstig beschadigd. Door het rijk versierde altaar en de vele schilderingen heb je niet de indruk in een Lutherse kerk te zijn. Rondom de kerk is een begraafplaats, zoals we al zo vele gezien hebben. Bij praktisch iedere grafsteen zijn verse bloemen.
Ondanks alle borden met waarschuwingen voor elanden, krijgen we ze weer niet te zien. Wel zien we een kraanvogel foerageren dicht langs de weg. Ook zien we een oud houten huis, dat ongeveer een halve meter van de grond af staat. Dit is het enige huis, met een halve meter lucht als fundering, dat we tijdens onze reis zagen.
Omdat het rond het middaguur is gaan regenen, rijden we de toeristische Peer Gynt route niet. Gelukkig maar, want 's avonds horen we, dat hij afgesloten was en dat men kilometers over slechte modderwegen moest rijden.
Tom Tom leidt ons veilig door de vele lange tunnels in Oslo naar ons hotel in Vettre. 'S avonds heeft het weer zich hersteld en genieten we op het terras van het hotel van gerookte Noorse zalm.