Van Kristiansund naar Geiranger 240 Km. - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van BobMarielou - WaarBenJij.nu Van Kristiansund naar Geiranger 240 Km. - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van BobMarielou - WaarBenJij.nu

Van Kristiansund naar Geiranger 240 Km.

Door: Marie-Lou

06 Juni 2014 | Noorwegen, Geiranger

Vandaag kunnen we het rustig aan doen. We hoeven maar 240 kilometer te rijden.
De eerste stop is bij de Staafkerk van Kvernes. Op deze plaats heb je een prachtig uitzicht over de Kvernesfjord en de Freifjord. Deze Staafkerk is een van de oudste van Noorwegen en werd gebouwd omstreeks 1300. Het is ook een van de kleinste. De Staafkerk is meerdere keren herbouwd en in 1810 werd er een klokkentoren aan toegevoegd. Een Staafkerk wordt geheel uit hout opgetrokken en rust op een stenen fundering. Bij de bouw worden geen spijkers, nagels of lijm gebruikt. Voor het verband worden houten pennen en zwaluwstaartverbindingen gebruikt. In de achterwand van het kerkje is dit nog duidelijk te zien. De regenpijpen zijn vierkanten houten pijpen.
We vervolgen onze route. Dit is de Atlantische weg, die in 2005 uitgeroepen werd tot "Noorse constructie van de eeuw". De weg verbindt eilanden met elkaar en heeft aan de zeezijde meerdere bruggen. De hoogste is de Storseisundbrug met 23 meter en een lengte van 260 meter.
In Bud, een oud vissersdorpje gebruiken we de lunch.
Nabij Andalsnes begint de Trollstigen, die ook wel de Trollenroute wordt genoemd. De weg gaat hier over een steile rotsformatie omhoog. Met een stijgingspercentage van 12% en 11 haarspeldbochten over een afstand van 18 kilometer duurt het toch even eer je boven bent. Aan weerszijden van deze Trolveggen "Trollenwand" bevinden zich grote watervallen. Het is een uniek gezicht.
Met zijn 1100 meter hoogte is deze Trolveggen de hoogste verticale rotsformatie van Europa.
Daarna volgt een eveneens steile afdaling naar het dorpje Geiranger aan het eind van de Geirangerfjord. Deze fjord staat sinds 2005 op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Al in het begin van de vorige eeuw was Geiranger een geliefd vakantieoord. De plaats is ook bereikbaar per cruiseschip.
Onze hoteleigenaar heeft in het hotel een eigen automuseum, met prachtige oude auto's van rond 1930. Buick, Cadillac, Nash etc.

• 08 Juni 2014 - 17:02

Truus:

Ha Marie-Lou en Bob,

Jullie zien denk ik het mooiste land van Europa. Dat is wat ik vroeger dacht van Noorwegen. Het was weggezakt in mijn herinnering, maar nu ik weer die mooie beschrijvingen hoor komen de herinneringen boven.
    Die haarspeldbochten kunnen me gestolen worden, maar jullie zulke oude rotten, dat draai je je hand natuurlijk niet voor om. Geniet er van en maak er nog een paar mooie dagen van.

Groetjes en liefs
    Truus (en Arnold)