Rovamiemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van BobMarielou - WaarBenJij.nu Rovamiemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van BobMarielou - WaarBenJij.nu

Rovamiemi

Door: Marie-Lou

28 Mei 2014 | Finland, Rovaniemi

In en om Rovamiemi zijn vele bezienswaardigheden, o.a. kun je een bezoekje brengen aan de kerstman.
Wij kozen voor een bezoek aan een rendierfarm. We voeren er met een gemotoriseerde soort Viking-boot naar toe. Alvorens in te stappen kregen we een winddicht jack aan en werd geadviseerd om laarzen aan te trekken en natuurlijk moest ook een reddingsvest aangetrokken worden. Er werden veel wetenswaardigheden over ons uitgestort. Zo krijgt een rendier slechts een enkel jong. Wordt een tweeling geboren, dan overleeft de zwakste de eerste week niet, omdat moeder onvoldoende melk heeft om twee jongen te voeden. De melk heeft een heel hoog vetgehalte, 20%. Ook moet het jong al na anderhalve week mee-eten uit de omgeving. Er waren enkele pasgeborenen en deze konden van dichtbij bekeken worden. De lunch bestond uit puree met rendier stew, voor mij veel te gezouten.
Rovamiemi is de hoofdstad van Lapland, de grootste provincie van Finland. Lapland beslaat ongeveer 40 % van het oppervlak.
Rovamiemi ligt ook weer dicht onder de poolcirkel.