ML donderdag 5 januari - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van BobMarielou - WaarBenJij.nu ML donderdag 5 januari - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van BobMarielou - WaarBenJij.nu

ML donderdag 5 januari

Door: Marie-Lou

05 Januari 2012 | Peru, Chiclayo

Oeps, Nu al een reactie en dat terwijl ik nog bezig ben met de site. Beste Erik, hij ligt nu te slapen en bij te komen van de reis. Ik hoop hem wakker te krijgen voor het diner.

Een heel vertrouwd straatbeeld in Peru zijn de gemotoriseerde riksja's. Zo vertrouwd, dat ik helemaal vergat om het te vermelden en er een foto van te maken. Hier wordt van alles mee vervoerd, zelfs mensen. Ze zullen in Peru wel anders genoemd worden.

Vandaag is een zware dag. Geschatte reistijd 13 uur. Van Lima naar Chiclayo, 828 kilometer.
Na een weldadige nachtrust, staan we om vijf uur op en vertrekken om kwart over zes, net te laat om gebruik te maken van het politie escorte. Het is nog redelijk rustig en we vinden vrij gemakkelijk de weg door de stad. Bob is blij, dat hij geen “treintje” hoeft te rijden. We rijden langs de kust en nog steeds door woestijn. Wanneer een rivier naar zee stroomt, zien we even groen, maar daarnna is het weer als vanouds, troosteloze woestijn met een mooie asfaltweg. We tanken in Chimbote en ik heb nog juist genoeg sols, Peruaanse munteenheid, om te betalen. Ondanks toezegging dat met de kaart betaald kan worden, blijkt dit niet mogelijk. Wel met Visa, niet met mastercard. Gelukkig vinden we in het stadje ook een pinautomaat, want tol moet altijd cash betaald worden. Inmiddels ruim zeshonderd kilometer gereden en nergens een leuke gelegenheid gezien om een kop koffie te drinken of te lunchen. De huizen en alles maakt een levendige, doch armoedige indruk. Bob zit al ruim zeven uur onafgebroken achter het stuur. En dat terwijl hij sinds gister antibiotica slikt voor een beginnende luchtweginfectie. Gezien de zwaarte van de Panamericana zijn we extra voorzichtig. Ook bij een groot tankstation is niets te krijgen. Regelmatig rijden we een stuk op met Wytze en die is dezelfde mening toegedaan. De afslag naar Huaca de la Luna en Huaca de Sol. Een van de bekendste archeologische sites van Peru passeren we.
Echter de afslag naar het Adobedorp Chan Chan, dat we wilden bezoeken, zien we niet.
Onderweg zien we nog rijstvelden, waar veel mensen aan het werk zijn en suikerrietvelden.

• 05 Januari 2012 - 23:04

Erik Moser:

Wow, ruim 7 uur achter elkaar achter het stuur, dat is zwaar want het zijn daar niet allemaal mooie wegen zoals hier in Nederland. Neem wel je rust hoor Bob, het is wel de bedoeling dat jullie weer heelhuids terug komen. Het beste met de gezondheid en een goede reis verder.
    Groet, Erik