ML woensdag 21 december - Reisverslag uit Temuco, Chili van BobMarielou - WaarBenJij.nu ML woensdag 21 december - Reisverslag uit Temuco, Chili van BobMarielou - WaarBenJij.nu

ML woensdag 21 december

Door: MarieLou.

22 December 2011 | Chili, Temuco

Woensdag 21 december van Bariloche naar Temuco in Chili.
Toen we uit Bariloche vertrokken stonden er schuimkoppen op het water en dan begrijp je meteen waarom de zeilsport niet van de grond is gekomen, want het kan er nog veel harder waaien.
Bij de splitsing naar San Martin de Los Andes werden we opgevangen door iemand van Sapa Pana Travel. We konden kiezen tussen de oorspronkelijke route, met als consequentie 40 kilometer slechte weg, of een kleine omleiding met overal geasfalteerde wegen. Vanzelfsprekensd kozen wij voor de schilderachtige, toeristische route, die ons door een prachtig berglandschap met zeven meren leidde. Ondanks druilerige weer was het een prachtige tocht. Ook de velden met kleurige lupine waren weer volop aanwezig. We hebben er geen spijt van gehad, temeer daar de slechte weg reuze meeviel.
Onderweg stuitten we op een demonstratie. Op het asfalt werden autobanden verbrand en de demonstranten hielden de weg geblokkeerd. De politie stond erbij. Wij konden, na enig wachten, nog doorrijden. Latere groepen hadden meer moeite om langs de baricade te komen. Volgens de een waren het Indianen, die zich achtergesteld voelden, anderen vertelden dat het ambtenaren waren, die massaal ontslagen waren en hiertegen protesteerden.
Verwonderlijk is, dat de grenscontrole niet steeds gelijk is. Deze keer moesten de autopapieren getoond worden, dit gebeurde nog niet eerder. Het ging deze keer snel en goed georganiseerd. Meteen na de grens kwamen we in een natuurreservaat, Het Nationaal Park Villarica met bijzonder veel Monkey puzzle bommen.
In Temuco waren een aantal straten, dicht bij het hotel, afgesloten en mochten we niet doorrijden. En toen begon de ellende van het zoeken weer. Het lijkt wel of Chilenen in auto's altijd enorme haast hebben. Links en rechts gaan ze je voorbij, duiken in een gaatje en toeteren als het niet snel genoeg naar hun zin gaat. Het is dan een herademing als je uit de parkeergarage op een groot plein komt en daar verwelkomd wordt door een koor dat kerstliederen aan het zingen is. Ik blijf Kerst bij deze temperatuur toch vreemd vinden.