MarieLou 16 december - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van BobMarielou - WaarBenJij.nu MarieLou 16 december - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van BobMarielou - WaarBenJij.nu

MarieLou 16 december

Door: MarieLou.

17 December 2011 | Chili, Puerto Natales

Heel vervelend, maar de laatste dagen lukt het me niet om een verbinding met internet te krijgen. Er is wel een verbinding, maar de server laat het erbij zitten. Gister bleek ik wel ineens mail op de I-Pad te ontvangen en te versturen. Ook op dat moment lukte het niet om verbinding met internet te maken.
Om Ushuaia, het eigenlijke startpunt van de Panamericana , te bereiken hebben we sinds Buenos Aires meer dan drieduizend kilometer moeten rijden.
Gisteren een rustdag. We maakten van de gelegenheid gebruik om met een catamaran het Beagle kanaal op te varen. Eerst bewonderden we een kolonie zeeleeuwen. Prachtige roestbruine pelsjassen hadden ze aangetrokken. Daarna werden we gedropt op een eilandje en mochten we even rondlopen om de vegetatie te bekijken en vervolgens voer de boot langs een stinkende kolonie cormoranen. Tot slot een rondje varen om de vuurtoren. Wanneer de zeilschepen, die rond kaap Hoorn voeren, deze eenmaal zagen, wisten ze dat ze weer veilig waren.
Vandaag is de starten we in Ushuaia en begint de echte Panamericana. Tot Punta Delgado rijden we dezelfde weg als op de heenreis. Eerst de Argentijnse grenscontrole, waar nu wel controle plaatsvindt en daarna de Chileense, met de 3 loketten, die je aan moet doen. Het is heel druk en het geheel kost ongeveer een uur. Vrijwel meteen bij de grens begint de stoffige grindweg. Een paar auto’s krijgen een lekke band. Na een hele tijd wachten mogen we als een van de laatsten nog juist met de veerboot mee. Onderweg ziien we weer de witte tonino’s. Deze keer laten ze zich nauwelijks filmen. Op de TomTom is de kaart van Chili geladen. Alleen is hij erg onnauwkeurig. Regelmatig zitten we 500 meter naast de weg en de auto heeft ook al in het water van de fjord gereden als we de TomTom moeten geloven. Vanavond logeren we in Puerto Natales, gelegen aan de "Seno Ultima Esperanza" oftewel fjord van de laatste hoop. Ongeveer 60 km voor onze bestemming werd gestopt en vervolgens reden alle auto's in colonne naar Puerto Natales. Inwoners begroetten ons en deelden Chileense vlaggetjes uit.

• 20 December 2011 - 20:47

Wybe En Henny Spelt:

Wat leuk jullie op deze manier te kunnen volgen, mooie verhalen , prachtige foto's. De foto's van de gletsjer lijken veel op wat we in Alaska gezien hebben. Geweldig, wat een reis! Goeie reis verder en veel plezier. Groet uit Lunteren, Henny en Wybe Spelt